Miasto żyje. Magia ruchomej fotografii.

wystawa-magia-1

Wystawa „Miasto żyje. Magia ruchomej fotografii”, Sławoj Dubiel i Sławomir Mielnik

Wernisaż 29.09.2016 r. godz. 12.00, opolski Rynek

„Miasto żyje. Magia ruchomej fotografii”, Sławoja Dubiela i Sławomira Mielnika to autorska propozycja Fundacji 2.8 wykorzystania możliwości powstawania obrazu  do tworzenie fotograficznego zapisu  krajobrazu miejskiego Opola z jego architekturą, zabytkami, a także przyrodą. Zdjęcia zostały wykonane za pomocą mieszkań-pomieszczeń z widokiem na te obrazy. Pokoje oraz innego rodzaju przestrzenie stają się camerą obscurą. Po dokładnym zaciemnieniu i wpuszczeniu światła przez otwór, pojawia się odwrócony do góry nogami obraz, miejski pejzaż wyświetlający się wprost na ścianach pokoju. Tyle właśnie trzeba, aby zadziałała ,,magia ruchomej fotografii”, czyli powstanie obrazu na ścianie, ze światła wsączającego się przez otworek w oknie pokoju.

Niewykluczone, że człowiek pierwotny siedząc w jaskini za zasłoniętymi skórami wejściem dostrzegł kiedyś obraz na jasnych, wapiennych ścianach. Zasada działania camera obscura jest taka sama jak w klasycznym aparacie fotograficznym – zaciemniona skrzynka i obiektyw bądź dziurka, a na przeciwległej ścianie pojawi się odwrócony i pomniejszony obraz widoku, który rozciąga się przed pomieszczeniem (aparatem). Opisy tego zjawiska pojawiły się w średniowieczu, najstarszy rysunek camery obscury pochodzi z 1544 roku a renesansowe podejście, by sztuka doskonale odwzorowywała świat doprowadziło w końcu do utrwalenia obrazu skutkując wynalezieniem fotografii.

Obecnie aparat otworkowy jest wyrazem postawy twórczej rezygnującej z drogich, wyrafinowanych konstrukcji technicznych, a skupiającej się na podstawowych wartościach obrazu fotograficznego. Inni zachwyceni są specyficzną estetyką powstałego obrazu taką jak: maksymalna głębia ostrości, charakterystyczne zaciemnienia na krawędziach, specyficzne wrażenie nieostrości czy niespodziewane przypadki związane z długim czasem naświetlenia. Kolejna grupa twórców wykorzystuje te konstrukcje do nadawania fotografii innego wymiaru przez włączanie w proces fotografowania wielu osób i różnych sposobów komunikacji.

Marek Szyryk

Wystawa w ramach 6 Opolskiego Festiwalu Fotografii.
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Opola.

Advertisements